Åpent møte: Hva skal til for å få forskningen på et bedre spor? (en historisk tilnærming)

Akademisk Forum (Professorforeningen) ved UiO inviterer til åpent møte: Torsdag 15. juni 2023, kl. 14.00-16.00, i «Klubben», Sverdrups hus (Universitetsbiblioteket), UiO, Blindern

Se PDF om arrangementet her.

MØTET BLIR OGSÅ STRØMMET via Zoom:
Meeting ID: 642 5111 4191 Passcode: 606127

Per Arne Bjørkum: Hva skal til for å få forskningen på et bedre spor? (en historisk tilnærming)

Bjørkum er opptatt av de akademiske grunnverdiene slik de fremstår i historien og vil sammenligne dem med det det akademiske sinnelaget som kommer til uttrykk i dag. I sitt foredrag vil han ta for seg hvordan og under hvilke betingelser forskere har tenkt og jobbet før og nå, blant annet:

• Hva skjedde da staten startet å gå tungt inn i forskningen etter 2. verdenskrig?
  • Universitetene har også endret sin rolle fra å gi utdanning for de få, til gi utdanning for «alle». Antall forskere har derfor økt enormt, og hva betyr det for forskningen? Hva med kvaliteten?
  • Det er dessuten ikke nok penger til at alle kan forske slik de vil. Vi i kan ikke forvente at staten vil legge vesentlig mer penger på bordet. UH-sektoren må derfor løse dette selv, men hvordan
  • Kort sagt: «Hvordan har vi havnet her, og hva kan vi gjøre?»

Per Arne Bjørkum (født 1952) er en norsk forsker i Statoil. Han har skrevet boka Annerledestenkerne (1998), hvor han argumenterer for at framskritt innen vitenskapene kommer fra dem som våger å tenke radikalt annerledes. Bjørkum tok doktorgrad (dr. philos) ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiO i 1992. Han er utdannet cand.real. innenfor petroleumsgeologi ved Universitetet i Bergen, og har vært tilsatt ved Statoil fra 1990. Først som seksjonsleder, senere som teknisk rådgiver, overgeolog, sjefsforsker for leting og spesialist. Han har også erfaring som seniorforsker, avdelingsleder og fagleder ved Rogalandsforskning og som seniorgeolog ved Esso Norge.

Bjørkum var dekan ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger fra 2007 til 2011. Han har vært tilsatt som professor II i reservoargeologi ved HIS/UiS fra 1993 og som professor II ved UiB, Institutt for geovitenskap fra 2001. Han underviser i vitenskapsteori/historie for ph.d.- studenter ved UiS og NTNU.

Dette er det første i en serie møter om akademiske verdier og aktuelle saker i Akademisk Forum (tidligere Professorforeningen) ved UiO. Forumet starter nå opp sin virksomhet igjen etter en lite aktiv periode pga. pandemi og omorganisering,

Alle er velkommen!

På vegne av styret i Akademisk Forum (Professorforeningen)

Johan F. Storm (leder), Ingrid Lossius Falkum, Nina Witoszek, Einar Uggerud, Øyvind Østerud