Helseplattformen: Strid og milliardoverskridelser? Hva gikk galt?

Akademisk Forum (Professorforeningen) ved UiO inviterer til åpent møte: Torsdag 25. januar, kl. 16.30 - 18.30, i Auditorium 1, Sverdrups hus (Universitetsbiblioteket), UiO, Blindern

Her er opptaket fra møtet, ny versjon

HELSEPLATTFORMEN:

Strid og milliardoverskridelser? Hva gikk galt?

Plakat akademisk forum.jpg

Hvorfor Akademisk Forum arrangerer møtet om Helseplattformen.

• Problemene med Helseplattformen illustrerer trolig generelle forhold og tendenser i offentlig sektor og samfunnet; de kan trolig gi viktig lærdom for oss i akademia.

• Slike problemer rammer trolig både brukere, pasienter, og ledere. Det er derfor til alles beste, også ledernes, å belyse /løse dem. Med andre ord: Også lederne selv (som oftest har et særlig ansvar, og derfor ofte kritiseres mest når noe går galt) rammes ofte sterkt av slike problemer, og kan være (helt eller delvis) ofre for systemsvikt, dårlige rutiner og kommunikasjon, mm.

• Vi i AFs styre, som arrangerer møtet, er ikke selv brukere av Helseplattformen eller eksperter på denne eller andre store IT-prosjekter i offentlig sektor. Men vi har lang erfaring fra universiteter/akademia, der man kan se lignende problemer, også innen IT*. (Men det må også sies at IT selvsagt bidrar med svært gode og viktige verktøy til forskning, undervisning mm., og vi har gode erfaringer med IT-ekspertene hos oss, som er meget hjelpsomme og dyktige.)
    (*For eksempel referansesystemet Cristin (https://www.cristin.no/) og forløpere for dette.)

• Vi i AFs styre vet naturligvis ikke hva som er årsakene til problemene med Helseplattformen, og vi hører at mange brukere synes at det er vanskelig å forstå. Vi tror at dette er viktig å få grundig belyst og diskutert.

• Derfor har vi invitert ledere, eksperter og representanter for brukere for å belyse problemene fra mange sider, og håper at dette vil være lærerikt og nyttig.

Se plakaten til arrangementet her

Følg AKADEMISK FORUM også på Facebook: