– Kan styrke samspillet mellom forskning og undervisning
– Styrker vi samspillet mellom forskning og undervisning, vil flere studenter gjennomføre utdanningen. Men det krever at forskerne har tid. Det sier forbundsleder Petter Aaslestad i en kommentar til den nye Tilstandsrapporten for høyere utdanning.
![petter_aaslestad_3.jpg Petter Aaslestad](https://www.forskerforbundet.no/nyheter/2016/-kan-styrke-samspillet-mellom-forskning-og-undervisning/_/image/16cf79dc-f3aa-11ec-b80d-217d1a9fb2c4:8e4e69a7dd4bf91d2c894b0c7aac31b7bcce02c4/block-1203-640/petter_aaslestad_3.jpg)
03.05.2016
Petter Aaslestad
Mandag 2. mai la kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fram Tilstandsrapporten for høyere utdanning og Forskningsbarometeret for 2016. Rapportene oppsummerer sentrale utviklingstrekk innenfor forskning og høyere utdanning.
Forbundsleder i Forskerforbundet, Petter Aaslestad, mener rapportene viser at det gjøres mye godt arbeid i sektoren.
– Det var ingen oppsiktsvekkende funn i det kunnskapsministeren la fram. Hovedbildet er en solid sektor som får til mye, også i en tid da institusjonene er tungt inne i omfattende fusjonsprosesser.
Aaslestad er glad for at statsråden brukte mye tid på forholdet mellom forskning og undervisning. Han tror i likhet med Norsk studentorganisasjon at bedre samspill mellom de to kan gjøre at flere studenter fullfører utdanningen.
– Det er viktig å understreke at god forskning og god undervisning ikke er motsetninger. Forskerne har en viktig rolle i å gjøre utdanningen spennende og relevant, slik at flere fullfører graden. Samtidig er det viktig å huske at variert undervisning og involvering av studentene i forskningen krever tid. Med flere studenter per forsker enn før, blir det også vanskeligere å følge opp hver enkelt, påpeker Aaslestad.
Dette er blant hovedfunnene i de to rapportene:
- Det er flere studenter enn noen gang, og antallet som fullfører en grad har økt.
- Kun fire av ti studenter fullfører imidlertid på normert tid, og det er store variasjoner mellom institusjoner og fag når det gjelder gjennomføring.
- Nasjonale mål for gjennomstrømming i doktorgradsutdanningen er ikke nådd, 66 prosent på doktorgradsprogram i 2009 disputerte innen seks år.
- Det er en svak oppgang i midlertidigheten i UH-sektoren, til 16,3 prosent. Andelen er høyest blant ansatte på ekstern prosjektfinansiering.
- UH-sektorens deltakelse i EUs rammeprogrammer for forskning og utdanning er lavere enn ønsket.