– En klok avgjørelse av Asheim
Regjeringen har i dag bestemt at universitetene fortsatt får forvalte sine egne bygg.
– En klok og viktig avgjørelse av Henrik Asheim, og fullt gjennomslag for Forskerforbundet, sier leder Guro Elisabeth Lind.
![Lind_2019-08 Article Image](https://www.forskerforbundet.no/nyheter/2020/-en-klok-avgjorelse-av-asheim/_/image/e3b0f447-0c83-49ae-852a-e1f4a9c4c3b2:aeacc1289a6fa2ce1562acc5ed88ed3b33a5231c/block-1203-640/Lind_2019-08.jpg)
19.05.2020
Forskerforbundets leder Guro Elisabeth Lind
Regjeringen har i dag bestemt at universitetene beholder ansvaret for forvaltning av bygg og eiendommer.
I den såkalte «områdegjennomgangen» av bygge- og eiendomspolitikken i staten, ble det først foreslått at ansvaret for til sammen 1,8 millioner kvadratmeter bygningsmasse skulle flyttes fra universitetene til Statsbygg. Noe Forskerforbundet gjentatte ganger har advart mot, blant annet i Aftenposten, Khrono og Klassekampen.
Guro Elisabeth Lind er derfor svært fornøyd med dagens beslutning.
– Regjeringen har tatt en klok og viktig avgjørelse, som betyr mye for universitetenes handlingsrom. Dette er en god dag for universitetsdemokratiet , sier hun.
Hun legger vekt på at sektoren har mobilisert og arbeidet sammen. Da det var høring i saken, var tilbakemeldingen unison.
– Vi har jobbet med denne saken helt siden forslaget ble kjent, i tett samarbeid med studentbevegelsen og institusjonene. Det at sektoren har stått sammen og vært så samstemt, tror jeg er en viktig grunn til at regjeringen i dag landet på riktig beslutning, sier Lind.
Hun roser forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim for at han til slutt la saken død, men mener regjeringen også må lære av saken.
– Med denne avgjørelsen sikrer Asheim universitetene større forutsigbarhet i en usikker tid, og fortsatt autonomi på lang sikt. Jeg håper regjeringen lærer av dette. For andre gang på få år har den satt i gang omfattende prosesser som ingen i sektoren har bedt om. Først forslaget om en foretaksmodell, og nå dette. Hvis regjeringen vil ha en effektiv høyere utdanningssektor, bør de lytte mer og eksperimentere mindre, avslutter Lind.