Verving virker

Halvparten av alle nye medlemmer i Forskerforbundet, er vervet av en tillitsvalgt eller kollega.
– Få fram fordelene ved å bli medlem, og svar på spørsmål kollegaene har, er tipsene til superverver Yiguo Wang ved Nansensenteret.

Den viktigste grunnen til at mange ikke er fagorganisert, er at de aldri har blitt spurt. Ofte skal det lite til for å få med seg flere, og vi vet at arbeidskolleger er den vanligste veien inn i en fagforening.

Rådgiver Cecilie Frich

Denne høsten gjennomfører Forskerforbundet en kampanje med gratis medlemskap ut året.

Seniorforsker Yiguo Wang ved Nansensenteret har brukt kampanjen for alt den er verdt, og vervet fem nye kolleger. Han jobber systematisk for å få fram fordelene med fagforeningsmedlemskap.

Yiguo-Wang.vision size.png
Yiguo Wang,  Nansensenteret

– Etter en stilleperiode under covid, våknet lokallaget vårt til live igjen. Vi inviterte til et åpent seminar der vi informerte om hvilke fordeler et medlemskap i Forskerforbundet gir. Når muligheten til gratis medlemskap kom i høst, var det derfor flere som var interesserte, forteller Wang.

Hans tips til andre ververe, er enkle.

– Gjør kollegaene dine klar over fagforeningen, fortell om medlemsfordelene, svar på spørsmålene deres, og utnytt muligheten til gratis medlemskap når den er der.

Rådgiver Cecilie Frich er ansvarlig for medlemsverving i Forskerforbundet, og holder kurs for lokallag og tillitsvalgte. Hun oppfordrer alle til å gjøre som Wang.

– Den viktigste grunnen til at mange ikke er fagorganisert, er at de aldri har blitt spurt. Ofte skal det lite til for å få med seg flere, og vi vet at arbeidskolleger er den vanligste veien inn i en fagforening, sier hun.

Forskerforbundets siste medlemsundersøkelse viste at 12 prosent av nye medlemmer ble vervet av en tillitsvalgt, og 37 prosent av en kollega.

– Annethvert nye medlem er altså rekruttert på arbeidsplassen. Så i arbeidet for at flere skal organisere seg, er aktive arbeidskolleger det viktigste verktøyet vi har, forteller Frich.

Hun minner også om at Forskerforbundet nylig har endret leverandør av vervepremier, og at to nye medlemmer nå gir et digitalt gavekort på 1500 kroner.

Yiguo Wang forteller at han selv ble vervet.

– For mange år siden ble jeg gjort oppmerksom på Forskerforbundet fra en tidligere kollega. Hun forklarte meg grundig hvilke fordeler et medlemskap gir. Jeg fant raskt ut at fagforeningen er viktig for mine rettigheter, og at vi sammen kan påvirke beslutningene til arbeidsgiver. I tillegg kommer gode rentebetingelser for boliglån, og attraktive forsikringsordninger. Alt dette gjorde at jeg meldte meg inn, sier superverver Wang.