Sæther og Slottemo innstilt som ny lederduo

Valgkomiteen i Forskerforbundet har innstilt Steinar Sæther som ny leder, og Hilde Gunn Slottemo som ny nestleder.

Article Image

Professorene Steinar Sæther (UiO) og Hilde Gunn Slottemo (Nord universitet) er innstilt av valgkomiteen som ny lederduo i Forskerforbundet.

Valgkomiteen i Forskerforbundet la 16. september fram sin innstilling til ny ledelse i Forskerforbundet for perioden 2025-2027. Valget skal skje på representantskapsmøtet 19. og 20. november.

– En enstemmig valgkomite mener Sæther og Slottemo har variert erfaring og kompetanse som vil gjøre dem til en sterk og samlende lederduo for Forskerforbundet

Guro Lind er inne i sin andre og siste periode som leder, og er ikke valgbar for en tredje periode. Berit Bratholm (USN) har ledet valgkomiteen i arbeidet med å finne hennes etterfølger.

– Det har vært et interessant arbeid med mange intervjuer av meget gode kandidater. En enstemmig valgkomite mener Sæther og Slottemo har variert erfaring og kompetanse som vil gjøre dem til en sterk og samlende lederduo for Forskerforbundet, sier Bratholm.

Steinar A. Sæther har innehatt en rekke verv i Forskerforbundet, både lokalt og nasjonalt. Valgkomiteen legger vekt på at han har tung fagbakgrunn, har jobbet både nasjonalt og internasjonalt, og dessuten har ledererfaring. Han er siden 2018 professor i historie ved Institutt for arkeologi, konservering og historie ved Universitetet i Oslo.

– Sæther oppleves som en samlende leder som vil involvere hele organisasjonen, og er opptatt av bredden i Forskerforbundets medlemsmasse og de tillitsvalgtes viktige rolle, sier Bratholm.

Hilde Gunn Slottemo har erfaring fra ulike deler av kunnskapssektoren, og har deltatt i en rekke råd og utvalg. Hun har en sterk faglig bakgrunn med fokus på fagforeningshistorie, og hun er kjent som en dyktig fagformidler som også er aktiv i samfunnsdebatten. Slottemo er professor i samfunnsfag på lærerutdanninga ved Nord universitet.

Valgkomiteen har lagt vekt på at et nytt hovedstyre som helhet skal reflektere bredden i Forskerforbundets medlemsmasse, men også på kandidatenes motivasjon, engasjement og erfaring.

– Vårt mål har vært å få til en sammensetning av hovedstyret der medlemmene sammen besitter komplementær kompetanse. Det gjelder både personlige egenskaper, erfaringsbakgrunn og representasjon ut fra kjønn, geografi, sektortilhørighet og stillingskategorier. Vi har ønsket en miks av kontinuitet og fornyelse: Fem kandidater fortsetter fra forrige hovedstyre, mens fem er nye, forteller Bratholm.

Valgkomiteens innstilling  til medlemmer i Forskerforbundets hovedstyre for perioden 2025–2027:

Steinar Andreas Sæther, Universitetet i Oslo

Nestleder
Hilde Gunn Slottemo, Nord universitet

Styremedlemmer
Ann Cecilie Bergene, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)
Jo Rune Ugulen Kristiansen, Arkivverket
Bente Ovèdie Skogvang, Høgskolen i Innlandet
Tord Mjøsund Talmo, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
Hugues Verdure, UiT Norges arktiske universitet

Varamedlemmer
1. varamedlem: Tony Burner, Universitetet i Sørøst-Norge