Samlet til kamp mot kutt i forskning og høyere utdanning

– Mens landene rundt oss satser stort, kutter regjeringen i forskning og høyere utdanning. Det har ikke Norge råd til. Det var budskapet til Guro Lind under den politiske markeringen mot kutt i kunnskapssektoren.

Article Image

En rekke organisasjoner var 22. oktober samlet foran Stortinget for å protestere mot kutt i kunnskapssektoren.

– Mens landene rundt oss satser stort, kutter regjeringen i forskning og høyere utdanning. Det har ikke Norge råd til.

Det var meldingen til stortingspolitikerne fra Forskerforbundets leder Guro Lind den 22. oktober. Forskere, kunnskapsarbeidere og studenter var samlet til politisk markering på Eidsvolls plass foran Stortinget, for å protestere mot kuttene i kunnskapssektoren.

På bannerne foran Stortinget stod kravene fra de fremmøtte:

• Stans kuttene i kunnskapssektoren!
  • Kvalitet, ikke kutt – gi studentene utdanningen de fortjener!
  • Invester i forskning og innovasjon – det lønner seg!

– Vi er alvorlig bekymret for situasjonen ved våre universiteter og høyskoler, og alvorlig bekymret for Norges konkurransekraft hvis vi skal satse mindre på forskning når landene rundt oss satser mer, sa Lind.

Hun ville at politikerne skulle forstå alvoret i universitets- og høyskolesektoren.

– De siste månedene har jeg våknet til nye kutt i kunnskapssektoren nærmest daglig. Kutt i studietilbud, kutt i forskningstid, nedleggelser av fag, omstillinger og oppsigelser. Lærerstudenter ved NTNU forteller om mindre undervisning og dårligere oppfølging som følge av nedskjæringene. Studenter i innlandet får ikke levere oppgaver alene. Ikke av faglige grunner, men fordi det er billig. Andre studenter får færre faglige samlinger, og mer nettbaserte tilbud. Fordi det er billig.

– Vi kan ikke tilby framtidens arbeidstakere Bunnpris-utdanninger, sa Lind.

Hun oppfordret Stortinget til å møte alvoret i kunnskapssektoren.

– Jeg håper det finnes politikere på Stortinget som ser nødvendigheten av å satse på forskning – som våre naboland. Som ser alvoret når universiteter og høyskoler over hele landet nå må kutte til hjertet av kjernevirksomheten – forskning og undervisning.

To stortingspolitikere tok utfordringen. Først lederen av Utdannings- og forskningskomiteen, Hege Bae Nyholt (Rødt), og deretter Venstres nestleder og utdanningspolitiske talsmann, Abid Raja. Sistnevnte inviterte sektoren til krisemøte på Stortinget den 6. november.

Norsk Studentorganisasjon, Akademikerne, Norsk Tjenestemannslag og Utdanningsforbundet holdt appeller under markeringen. Det gjorde også rektor ved OsloMet, Christen Krogh.