Statsbudsjettet vil gi dårligere studietilbud og mindre forskning

Regjeringens forslag til statsbudsjett vil gå ut over forskning og undervisning over hele landet.
– Korttenkt og uansvarlig politikk, mener Guro Lind.

Article Image

Universiteter og høyskoler over hele landet er i en vanskelig økonomisk situasjon, men får nå enda mindre å rutte med.

– Over hele landet skjer det nå kutt i studietilbud, kutt i forskningstid, nedleggelser av fag og oppsigelser av ansatte. Dette statsbudsjettet vil gi flere slike kutt, sier Forskerforbundets leder Guro Lind.

Under dagens regjering har universiteter og høyskoler blitt nedprioritert i budsjett etter budsjett, og ligget godt under pengebruken i budsjettet for øvrig. I år er tallene enda tydeligere: Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 innebærer en realnedgang på 1,3 prosent for universitets- og høyskolesektoren.

Kuttet skjer samtidig med at regjeringen bruker rekordmye oljepenger. Men de pengene går ikke til forskning og utdanning. Forslaget til statsbudsjett gir tvert imot en realnedgang i forskningsbevilgningene tilsvarende 3,5 prosent. FoU-andelen er nå beregnet til 0,89 prosent av BNP, godt under enprosentsmålet.

– Regjeringen gjør tidenes største uttak av oljepenger, men klarer ikke å investere i det som kan sikre oss nye inntekter etter oljealderen. Det er korttenkt og uansvarlig. Norge burde gjøre som EU og våre nordiske naboland, og investere mer i forskning for å sikre norsk konkurransekraft, mener Lind.

Vil protestere mot kuttene

Statsbudsjettet legges fram i en økonomisk krevende tid for kunnskapssektoren. Ikke minst for universiteter og høyskoler, som har vært budsjettaper i flere år: De tre siste statsbudsjettene ligger veksten i bevilgninger til universiteter og høyskoler godt under veksten i statsbudsjettet generelt, og i fjor fikk universitetene og høyskolene et kutt på hele 645 millioner. Siden 2015 utgjør de samlede kuttene i grunnbevilgningene til universiteter og høyskoler 2,6 milliarder kroner – før årets budsjett.

Over hele landet kuttes det nå i studietilbud og forskningstid, og fag legges ned. Mange ansatte mister jobben, og mange flere studenter får et dårligere undervisningstilbud. Universitetet i Stavanger varsler at kutt på over 200 millioner vil ramme forskning og undervisning. Nord universitetet forbereder kutt i vitenskapelig aktivitet, mens Universitetet i Sørøst-Norge kutter flere studieprogrammer. NTNU legger ned flere videreutdanninger i eldrehelse, som vil gå ut over eldreomsorgen i kommunene. Ved Høgskolen i Innlandet tvinges studentene til å skrive oppgaver sammen, på grunn av dårlig økonomi. Og dette er bare noen av eksemplene.

Den 22. oktober blir det derfor en politisk markering mot kuttene i kunnskapssektoren, på Eidsvolls plass foran Stortinget.

– Vi skal gi regjeringen og Stortinget tydelig beskjed: Disse kuttene har ikke Norge råd til. Vi må investere mer i forskning og utdanning, sier Lind.