Hva skjer i Forskerforbundet i høst?

Vi står foran en innholdsrik høst i Forskerforbundet. Ny politikk skal vedtas, ny ledelse skal velges, og vårens lønnsoppgjør i staten skal behandles i Rikslønnsnemnda.

Article Image

19. og 20. november skal representantskapsmøtet igjen velge ny ledelse og vedta forbundets politikk. Her fra møtet i 2018. Foto: Forskerforum

Nye kutt i kunnskapssektoren?

Det er tøffe tider i kunnskapssektoren, etter flere magre statsbudsjett. I fjorårets budsjett fikk regjeringen gjennom et direkte kutt i institusjonenes grunnbevilgninger på 440 millioner kroner. Resultatene ser vi nå: Universiteter og høyskoler reduserer studietilbudet, kutter i forskningstid, og nedbemanner. Signalene fra forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel tyder på nok et stramt budsjett. Fasiten får vi når statsbudsjettet legges fram 7. oktober.

Forskningspolitisk seminar

Fra politisk hold kommer økte krav og forventninger om at forskningen skal gi «her og nå»-nytte, og at utdanningene skal være korte, fleksible og arbeidslivsorienterte. Ser vi et skifte i kunnskapssyn, når vi har en statsråd og et stortingsflertall som mener høyere utdanning er blitt for akademisert? Og er vi i ferd med å svekke kravene til kvalitet i forskning og høyere utdanning? Det er utgangspunktet for årets forskningspolitiske seminar, som arrangeres på Hotel Bristol 5. november i høst. Som vanlig blir det et spennende program, der forskere, politikere og institusjonsledere debatterer de heteste spørsmålene i kunnskapssektoren. I tillegg deler vi ut årets Hjernekraftpris. Du kan melde deg på seminaret via våre nettsider, eller følge debattene via strømming på nett.

Ny politikk og ny ledelse i Forskerforbundet

Representantskapet er Forskerforbundets øverste organ, og møtes hvert tredje år for å vedta forbundets politikk og velge ny ledelse. Guro Elisabeth Lind er ferdig med sine to perioder som leder, og 20. november får vi svaret på hvem som blir hennes etterfølger. En forberedende valgkomite skal legge fram sin innstilling senest 8. oktober, før representantskapet gjør sitt valg. Alle lokallag i Forskerforbundet kan sende delegater til representantskapsmøtet. På møtet blir forbundets arbeidsprogram, verdiplattform, regnskap og budsjett vedtatt.

Fortsatt egen tariffavtale i staten?

Vårens streik i staten endte i tvungen lønnsnemnd. I november skal Rikslønnsnemnda behandle lønnsoppgjøret, og avgjøre om Unio og Akademikerne får beholde sin egen tariffavtale i staten. «Utdanning må lønne seg – også i staten», var Unios krav i streiken. En egen tariffavtale har vært viktig for å nå dette målet.

Behandlingen i Rikslønnsnemnda innebærer at det sentrale lønnsoppgjøret ikke er ferdig før rundt midten av november. Først da kan de lokale lønnsforhandlingene starte ved statlige virksomheter. Det betyr igjen at utbetalingen av lønnstilleggene for vårens oppgjør vil komme sent.

Møt kolleger og lær noe nytt på kurs!

Høstens kurskalender finner du på Forskerforbundets nettsider. Og vi kan friste med en lang rekke nyttige kurs denne høsten. Alt fra stresshåndtering for stipendiater og postdoktorer, til kurs i pensjon for deg som er født før 1963. Vi har vervekurs, boligkjøperskole og kurs i presentasjonsteknikk. Og en lang rekke kurs for tillitsvalgte, knyttet til lokallagsarbeid, tariff, avtaleverk, omstilling og opphavsrett. For å nevne noe. Vi ses på kurs!

(Artikkel i Forskerforum 7/2024)