Ny forskrift til fagskoleloven
Forskerforbundets uttalelse om forslag til ny forskrift til fagskoleloven.
Forskerforbundets uttalelse om forslag til ny forskrift til fagskoleloven.
Forskerforbundet viser til brev fra KD datert 22. mars 2013 med forslag til ny forskrift til fagskoleloven.
Forskerforbundet er opptatt av å styrke fagskoleutdanningene, både deres stilling i det norske arbeidsliv og som del av det norske utdanningssystemet. Vi er opptatt av å beholde fagskolens egenart, og at fagskolene skal være en synlig og viktig etter- og videreutdanningsmulighet. Dette må gjenspeiles i lov og forskrift.
Forskerforbundet støtter at det utvikles et system for fritak for emner på grunnlag av annen relevant fagskoleutdanning og kompetanse, med de kriteriene som nevnes i utkast til forskrift, § 1 innpassing og fritak. Vi mener det er en viktig understreking av fagskolen ikke skal gi dobbelt uttelling for samme faginnhold, og at man her tar utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk, jf. merknad til § 1.
Det reises spørsmål om bruk av terminologien "fagskolepoeng". Forskerforbundet mener at bruken av begrepet «fagskolepoeng» er hensiktsmessig, slik det fremkommer i departementets forslag til forskrift. Dette vil kunne bidra til å definere fagskolenivået som et selvstendig utdanningsnivå med en annen innretning enn høyere utdanning. Fagskolepoeng vil i all hovedsak være et verktøy i forhold til annen fagskoleutdanning og realkompetanse, knyttet til nivå 5 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.
I det videre arbeidet med vurdering av ECVET, kan det være hensiktsmessig å vurdere om fagskolepoeng kan inngå – men det er det p.t. for tidlig å si noe om.
Dersom man ved «felles vurderingsuttrykk» mener felles med høyere utdanning, mener Forskerforbundet at dette kan være misvisende både i forhold til studenter og arbeidsliv. Om det derimot menes at det bør være et felles vurderingsuttrykk for fagskoleutdanningene, støtter vi at dette utvikles. Vi foreslår at overskriften gjøres om til: § 4. Felles vurderingsuttrykk for fagskoleutdanningene.
Med vennlig hilsen
Forskerforbundet
Bjørn Trygve Berg
Avdelingssjef