FFOUS inviterer til webinar i retorikk og presentasjonsteknikk

Kurset er åpent for medlemmer ved Oslo universitetssykehus. Dette kurset er for deg som ønsker å formidle med mer troverdighet og større engasjement, både i fysiske møter og på nett.

Dato: 12.-13. oktober 2020
Tidspunkt: 09:15
Sted: Zoom, WEBINAR
Påmeldingsfrist: 30. september
Antall plasser: 9

(30.09.2020) KURSET ER FULLTEGNET

På dette intensive todagerskurset vil du lære det grunnleggende innen retorikk og presentasjonsteknikk. Du vil få undervisning, gode tips og veiledning for å kunne nå frem med ditt budskap på en overbevisende og troverdig måte.

Kurset er basert på retorikkens prinsipper om talekunst og viser deg hvordan dette kan brukes i praksis. Deltakerne vil gå gjennom hva som skal til for å planlegge, bygge opp og holde en god presentasjon, både i møter, på små og store scener, og på nett. Kurset veksler mellom teori og praktiske øvelser. Du vil få mulighet til å øve på å holde en presentasjon / et innlegg begge dager, og du vil få personlige tilbakemeldinger og veiledning basert på disse.

Målet for kurset er at du skal bli tryggere, tydeligere og få større gjennomslagskraft, og kunne holde korte og fengende presentasjoner på nett.

Program:

Mandag 12. oktober

Felles digitalt møte fra kl. 09.15 til 11.15 med undervisning, tips og diskusjoner

• Etos, logos, patos; våre tre veier til overbevisning
  • Imitatio: Hvem vil jeg være som formidler?
  • Slik får du en god start: Tillit, interesse, forutsigbarhet
  • Å presentere på skjerm: Kropp og stemme som lyd og bilde

Presentasjoner i grupper med 3 deltakere mellom kl. 12.30 til 16.00 (1 time per deltaker, i tillegg til egentid til forberedelser)

Tirsdag 13. oktober

• Formelen for å engasjere på nett og i møter: Variasjon, involvering, visualisering, aktivisering
  • Gode forberedelser i riktig rekkefølge: De retoriske arbeidsfasene
  • Den røde tråden: De 5 T’ene
  • Gode strukturverktøy

Målgruppe

Målgruppen er medlemmer som ser behovet for å formidle med mer troverdighet og engasjement, og som ønsker å bli tryggere på seg selv og hvordan man fremstår i presentasjonssituasjoner.

Kursleder

Kursleder er Vibeke Holtskog fra Holtskog AS. Vibeke er utdannet språklærer med videreutdanning i retorikk, kommunikasjon og ledelse. Hun er brennende opptatt av kommunikasjon, og har siden 2009 spesialisert seg på kurs i retorikk og presentasjonsteknikk. Hun holder flere kurs for Forskerforbundet, og er også fast kursleder for bl.a. NITO og Tekna. Hun har gitt ut boken «Formidling som funker» (Universitetsforlaget 2018).