– Jeg håper dere forstår alvoret

Guro Lind brukte budsjetthøringen i Stortinget til å fortelle politikerne om virkeligheten ved universiteter og høyskoler. – Det kuttes i undervisning, det kuttes i fagmiljøer, i forskningstid, og i oppfølgingen av studenter.

Forskerforbundets leder Guro Lind (nummer to fra høyre) i høring hos Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.

23. oktober møtte Forskerforbundets leder i Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget for å gi sine innspill til statsbudsjettet. Lind brukte anledningen til å belyse den alvorlige situasjonen forskere og studenter står i, etter flere år med kutt og omstillinger.

– Jeg håper dere forstår alvoret i det som nå skjer på campuser over hele landet. Det kuttes i undervisning, det kuttes i fagmiljøer, i forskningstid, og i oppfølgingen av studenter. Hundrevis av ansatte står i fare for å miste jobbene sine, med de konsekvensene det vil få for forskning og undervisning, sa Lind.

Kuttene i universitets- og høyskolesektoren går direkte ut over undervisningstilbudet.

– Jeg vet dere i utdanningskomiteen er veldig opptatt av at vi skal utdanne flere og bedre lærere. På lærerutdanningen ved NTNU fikk samtlige ansatte nylig tilbud om sluttpakke, og studentene forteller nå om mindre undervisning og dårligere oppfølging. Ved Høgskolen i Innlandet må studentene nå levere oppgave sammen med andre. Ikke fordi det er faglig anbefalt, men fordi det er billig. Flere fagtilbud av stor betydning for samfunnet er i fare – tannteknikk ved OsloMet, eldrehelse ved NTNU, for å nevne noen.

I sitt forslag til statsbudsjett foreslår regjeringen at universiteter og høyskoler skal få enda mindre å rutte med neste år, samtidig som den samlede forskningsinnsatsen reduseres med 3,5 prosent.

I et skriftlig innspill til komiteen ber Forskerforbundet Stortinget om å ta grep for å møte den alvorlige situasjonen:

• Stans kuttene og styrk grunnbevilgningene til universiteter og høyskoler, i tråd med løftene i regjeringserklæringen.
  • Stopp uthulingen av gratisprinsippet i høyere utdanning – ikke innfør regjeringens forslag om eksamensavgift.
  • Sikre forskningen langsiktighet og forutsigbarhet gjennom en forpliktende opptrapping av den offentlige forskningsinnsatsen, for eksempel gjennom et tverrpolitisk forlik. Det er nødvendig for å sikre kunnskapsberedskap, møte omstillingsbehov og utløse økt FoU-aktivitet i regi av næringslivet.